Multijob Loading Code


لطفاً اسپیکرهای کامپیوتر خود را روشن نمایید.

Multijob Loading Code

تالش موزیک

تالش موزیک
موسیقی تالش.تالش موزیک.موسیقی شاد تالشی.
 
آلبوم موسیقی مراسم شادمانی و رقص تالشی
 


اجراكنندگان موسيقى مراسم شادمانى
 مجريان موسيقى مراسم عروسى در تالش را مى‏توان به دو دسته تقسيم كرد. دسته‏ى اول نوازندگان حرفه‏اى هستند كه براى اجراى موسيقى به مراسم دعوت مى‏شوند و به آنها «آشق» يا «سازَنده» گفته مى‏شود و دسته‏ى دوم زنان ايل و فاميل‏اند كه اغلب در مجالس زنانه به همراه نواختن دايره و دمبلى (تشت فلزى) ترانه‏ ها را مى‏خوانند. كلمه‏ى «سازَنده» بيشتر در نواحى جنوبى تالش، از ماسال و شاندرمن تا شفت و فومن، رواج دارد و اغلب به ‏طور خاص در مورد نوازنده‏ى سورنا به‏كار مى‏رود؛ سورنا در تالش با كلمه‏هاى ساز و زرنا شناخته مى‏شود و سازنده به معنى نوازنده‏ى ساز است. كلمه‏ ى آشق كه در تالش مركزى و شمالى رواج دارد احتمالاً شكلى از نامواژه‏ ى باستانى «اشوك» باشد. (اشوك و اشو در اوستا به معناى مرد مقدس آمده است مانند اشو زرتشت. رك. محمدرضا درويشى. دايرةالمعارف سازهاى ايران. جلد اول. ص۲۲۷. انتشارات ماهور) اين كلمه در تالش به ‏طور عام به نوازندگان و خوانندگانى كه در مجالس عروسى مى ‏خوانند، مى نوازند و از اين راه كسب درآمد مى‏كنند اطلاق مى‏شود.
كلمه‏ ى «موطريب» (مطرب) نيز در گذشته در منطقه كاربرد داشته است كه به مرور زمان به دليل برخى عقايد مذهبى بار معنايى منفى يافته است.

رقص تالشىرقص‏هاى تالشى در مناطق مختلف تالش اشكال گوناگونى دارند. اين اشكال بيشتر توسط زنان حفظ شده‏ اند و نگارنده با رقصى كه خاص مردان باشد برخورد نكرده است به‏طور كلى در تالش مردان كمتر تمايل به رقصيدن دارند.
اين رقص‏ها در مراحل مختلف عروسى متفاوتند به ‏طور مثال:

۱. «كَترا وشتن» رقص با نوعى قاشق چوبى‏ست؛ زمانى كه عروس را سوار بر اسب به منزل داماد مى‏ آورند، قبل از اينكه پياده شود، يك نفر با دو كترا درحالى كه كتراها را به هم مى‏زند مى رقصد تا كتراهاى چوبى شكسته شود و آن را بالاى سر عروس پرت مى‏كند.
۲. »خنه دوش» (حينا وشتن) رقص با حنا را در شب حنابندان با ظرف حاوى حنا انجام مى‏دهند.
۳. مجمَه دوش: رقص با مجمه (سينى بزرگ حاوى ميوه، سبزه، شيرينى، پارچه و غيره) را با گذاشتن مجمَه بر سر و در هنگام آوردن عروس به منزل داماد و در مراحل مختلف عروسى انجام مى‏دهند.
۴. چرا وشتَن: اين رقص بيشتر در تالش جنوبى رواج دارد و با گذاشتن چراغ روشن (چراغ نفتى) بر سر مى ‏رقصند. حفظ تعادل در اين رقص و در مجمه وشتَن، رقص با مجمه، بسيار هنرمندانه و جالب است.
۵ . رقص جمعى: رقص‏هاى تالشى به صورت تكى و دو به دو انجام مى‏شوند. البته تعداد رقص‏كنندگان زياد است، ولى نگارنده با رقص گروهى همانند رقص‏ هاى كردى در تالش جنوبى و مركزى برخورد نكرده است؛ تنها در تالش شمالى (آستارا و لنكران) نوعى رقص گروهى را در روستاى سپاردى لنكران ديده است كه پنج زن همراه نواختن دايره و خواندن دسته‏ جمعى مى‏ رقصند.
تاریخ انتشار: [21/10/1386]
خواننده: استاد قسمت‌خانی
دایره (دیاره): استاد محمد قاسمی
تمبوره و همخوان:آرمین فریدی هفت‌خوانی
همخوانی و خله: هومن فریدی هفت‌خوانی
منبع: موسسه فرهنگی هنری ماهور

 

لینک های دانلود::Download Links

هیار هیار-کیله لی جان - بندون بندون

یار برن برن

مبارک با - آمان آمان

تالشی - بهار بهاره

تالشی - سیا ریحون



نظرات شما عزیزان:

فاطیما
ساعت14:52---23 تير 1394
همشون قشنگ و زیبا بودن:)
پاسخ:چشاتون قشنگ می بینه


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 18 فروردين 1392برچسب:قسمت خانی-آرمین فریدی-آلبوم موسیقی رقص و شادمانی تالشی-موسیقی تالشی-دانلود آهنگ تالشی-آهنگ شاد تالشی-تالش-talesh music-talysh-tolish, توسط جهانبخش كلانتري چروده .....(لطفا کلیک کنید).....
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :